۲۸ بهمن ۱۳۸۷

ها تا چُرمت درآد!

پیرو این پست های(1,2,3,4) دوست عزیز در مورد رفتارهای مردم من هم یه موردی هم در این خصوص و در ادامه دیگر پستهای این وبلاگ مطلبی را اینجا می آرم

خیلی اوقات می شه فهمید که بسیاری از اعمال مردم بیشتر واکنشی است تا کنشی یعنی در حالت عادی در حالت انفعال به سر می برند اما در مقابل و یا در هنگام مشاهده دیگری تازه یه به فکر حرکتی می افتند و یا تنها بصورت واکنشی فعال می شوند .

در واقع کاری را که می کنند یا در تقابل با یک فرد و یا گروه است و یا در همراهی با گروه خودشون بدون اینکه فکر کنند این عمل چقدر در جهت سود و روحیه شخص خودشون است و چه عواقبی دارد.تنها برای اینکه در گروه قرار بگیرند و یا با ضربه زدن به طرف خودخواهی احمقانه خودشون ارضا بشه.

بگذارید چند تا مثال بزنم

بسیار افرادی را دیدم تنها به علت اینکه عموشون, برادربزرگتر, یادوستی طرفدار تیمی هستند اینها میرن طرفدار تیم مقابل می شوند ویا برعکس.

بارها دیدم افراد به محافلی(بگو مهمانی, مراسم, کلاس یا دوره) می روند تنها برای عقب نماندن از موج ویا همراه شدن با گروه  بدون اینکه آمادگی و تطابق روحی, فیزیکی ...  جو آنجا را داشته باشند, این حتی در مورد مسافرت هم مصداق داره.

بسیار بسیار دیدم فردی خود را به زحمت می اندازد و کاری را انجام می دهد تنها برای اینه لج کسی را در بیارد(یه رفیقی داشتم این موقع که کاری می کرد که حال طرف گرفته بشه می گفتیم چرا اینکار کردی؟ می گفت : تا چرمت درآد!)

بسیار دیده شده است همسایه  ها, بخصوص آپارتمانی, که چه رفتارهای احمقانه ای انجام می دهند تنها برای آزار همدیگر؛ یکی بود کلی زحمت می کشید ماشینش را طوری پارک می کرد که اون یکی نتونه راحت رفت و آمد کنه؛ یکی دیگه بود صبح زود بلند می شد گردو می شکست و یا آهنگ با صدای بلند گوش می داد بدون که خیلی دوست داشته باشه برای اینکه یکی  دو بار همسایه بهش گفته بود صبح سر و صدا نکن!

به اینها اضافه کنید؛ خرید کردن,لباس پوشیدن, فیلم دیدن , آهنگ گوش کردن, حرف زدن و خیلی کارهای دیگه

خلاصه ملت  کمتر برای خودشون زندگی می کنند و شاید بشه گفت هدفی به اون صورت برای خودشون تو زندگی ندارند و هر طرف که باد بیاد می چرخن

حالا ما خیلی صاحب نظر نیستیم برای نتیجه گیری؛ اما نتیجه واضح اینگونه زندگی می شه زندگی زیگزاگی و مغشوش بدون اینکه در خطی مشخص به سمت هدفت حرکت کنی اونوقت تنها برای همان روز زندگی می کنی دیگه آینده برات اهمیت زیادی نداره نمی تونی برنامه ریزی سازنده بکنی و خیلی درد و بلای دیگه الان گریبانگیرمونه

البته شاید بهتره عنوان بشه که رفتار گله ای اندکی با اون بحث لجبازی و خودخواهی تا حدی متفاوته اما در هرصورت نقطه مشترک این دو عدم حضور تفکر منطقی در تصمیم گیری است.

۳ نظر:

  1. البته کریمسون جان این رفتار واکنشی(از جنس مثال هایی که زدی) فقط زمانی اتفاق می افته که طرف درگیر مشکلات جدی تر شخصی نباشه. بخصوص شاید این قضیه کمی با موضوعی که در باره ی خود خواهی گفته بودی در تضاد دیده بشه.

    پاسخحذف
  2. عرفان جون
    متوجه منظورت نشدم, می شه کمی توضبح بدی؟
    مرسی

    پاسخحذف
  3. سلام. در پست هوای تازه گفته بودی که مردم خودخواهانه به دنبال تغییر خود نیستند و رفتار خودخواهانه رو ادامه می دن. به نظرم از لحاظ پایه ای نمی شه هم خودخواه بود و هم ارتجاعی (واکنشی).

    --------

    دوم اینکه رفتار واکنشی هست منتها وقتی که کسی فرصت این رفتار رو داشته باشه. یعنی تا وقتی که کسی کمرش زیر فشار اقتصادی شکسته است معمولا هر چه به دستش برسد را انتخاب می کند و چندان حق انتخابی ندارد. با ارادت:»)

    پاسخحذف