معلم وارد کلاس می شه و دانش آموزان یه نمه خودشون را جابجا می کنند و مرتب می نشینند
معلم می ره کنار میزش می ایسته و میگه خوب بچه ها موضوع درس امروزمون چیه؟
زمزمه ای بین دانش آموزها می پیچه و خلاصه بالاخره یکی یادش میاد و اول آروم و بعد بلند می گه:
درخــــــــــــــــــــــــت
و بعد همه می خندند( به چی ؟ نمی دونم اما کلا برای این دانش آموزان همه چیز خنده داره )
معلم شروع می کنه به توضیح دادن در مورد درخت و گیاهان
دانش اموزان هم نصف و نیمه دارن گوش می دهند
تا می رسه به زمینه های ایجاد و رشد درخت معلم داره توضیح می ده
برای رشد درخت چندین عامل موثر هستند از جمله خاک یا زمین, آب, هوا(دی اکسید کربن )آفتاب, دما و در مراحل بعدی نگهداری از قبیل کوددهی, هرس, آفت زدایی تا درنهایت درختی داشته باشیم سالم که بتونه میوه بدهد و رشد کند
دانش آموز یک: خانم اجازه؟ حتما باید همه این عوامل باشه؟
خانم معلم : بله
دانش آموز دو: و لکن رشد شجر کثیرالعامل می باشد
خانم معلم : احسنت
دانش آموز یک:ولی خانم ما یه درخت داریم تو سایه هم رشد کرده؟
خانم معلم :ببین عزیزم...
دانش آموز دو:تا چه سایه ای باشد
دانش آموز سه: تا چه رشدی باشد
دانش آموز یک: خیلی گنده شده!
دانش آموز سه : میوه هم داده؟
دانش آموز چهار:با این همه گندگی باز هم هنوز تو سایه مونده؟
دانش آموز سه: بقیه عوامل در چه وضعی هستند؟
خانم معلم: ببیند بچه ها درسته که برای رشد..
دانش آموز پنج:نمی شه یه درخت گرفت که از اول میوه هم داشته باشه؟
دانش آموز شش: آها این خوبه من بزرگ شم میخوام یه زن بگیرم که بچه هم داشته باشه!
دانش آموز سه: بنده خدا اون جریانش فرق فوکوله گولت زدن!
دانش آموز شش:ئه راست می گی؟ چرا؟
دانش آموز سه:خاکش چه طوری؟
دانش آموز یک: خاکش که خیلی..
دانش آموز هفت: چقدر طول کشیده که اینقدر گنده شده؟
دانش آموز یک: خیلی باید باشه از زمانی که من یادم..
دانش آموز دو,پنج و چند تا دیگه بعد اضافه می شوند: اووه , نه بابا کی حوصله داره؟ وقت نیست! زحمت داره! خسته می شیم!دیگه دیر شده, دیر میشه... نمی شه یه درخت از اول با میوه اینها در بیاد که رشدش هم سریع باشه؟
دانش آموز هشت: اگر الان درخت بکاریم کی درمیاد؟
دانش آموز نه: من دونه دارم اینها نیگاه کن, اینها را بکاریم آب هم که تو جوب هست!
چند تا دانش آموز : اینها؟ اینها که گندیده! تازه فکر نکنم دونه درخت میوه باشه؟ آب جوب می خواهی بهشون بدی؟ اون که تمام لجنه؟
دانش آموز سه: کجا می خواهی بکاری؟ تو که زمین نداری؟ زمین مناسب باید باشه!
اغلب دانش آموزان ساکت می شن به جز چند نفری که هنوز دارن غر می زنن که خیلی دیره, حال نمی ده درخت, خیلی طول می کشه, باید درختهایی باشه که وقتی دونه یا نهال را می کاری, در مدت کوتاهی رشد کنه میوه بده!
با کم شدن هیاهو خانم معلم موفق می شه دوباره کنترل کلاس را (حداقل برای بیان چند جمله ) در دست بگیره
خانم معلم میگه
ببیند عزیزان درسته که یک مجموعه عوامل نیاز است تا درخت رشد کند اما وزن و یا اهمیت و یا تاثیر هریک از این عوامل متفاوت است
و برخی عوامل درجه اول هستن مثل خاک تقریبا بدون خاک هیچ درختی رشد نخواهد کرد یعنی اگر خاک نداری امید کمی به رشد درخت هست اون هم درختی که میوه بدهد
در مورد دیگر اگر خاک و آب و نگهداری و کود درخت خوب باشد در کمبود نور هم ممکنه درخت رشد کند و شاید بتواند خودش را به نور برساند
مورد دیگر این است که در طول کاشت و رشد و نگهداری درختان این اهمیت و وزن این عوامل ثابت نمی ماند. اما عواملی مانند خاک و کیفیت آن و میزان نگهداری و میزان آب رسانی به درخت در طول رشد درخت همواره از عوامل اصلی هستند. خاک ممکنه در طول رشد از برخی مواد معدنی تهی گردد که بایستی به خاک اضافه شود.
درختان و گیاهان سریع الرشد معمولا میوه نمی دهند حتی درختان میوه ای هم که سال اول یا دوم میوه می دهند معمولا سه چهارسال بیشتر میوه نمی دهند مانند هلو...
دانش آموز شش: آخ هلو , من بزرگ شم می خوام...
همه می ریزن سرش
.
.
.
پست هلوى تو قل پست F1 منه!! :)
پاسخحذففابی جون
پاسخحذفدرسته, در همچنین موقعیتی چنین جریانی به ذهن می رسه!بخصوص که تقریبا توی یک مسیر حرکت کنی!
چاکریم